Rusdanesh

تحصیل فیزیوتراپی در روسیه مورد تایید ایران – 2024 – 2025

تحصیل فیزیوتراپی در روسیه روس دانش

فیزیوتراپی در روسیه یکی از سوالاتی است که تعداد زیادی از متقاضیان تحصیل در روسیه از ما میپرسند. در این مقاله به طور کلی رشته فیزیوتراپی را مورد بررسی قرار می دهیم و بررسی می کنیم که آیا امکان تحصیل این رشته در روسیه وجود دارد و آیا اصلا تحصیل فیزیوتراپی در روسیه امکان پذیر است و به چه زبانهایی می توان تحصیل کرد و چه شرایطی دارد. همچنین طول دوره فیزیک درمانی چقدر است و هزینه تحصیل در این رشته چقدر در سال است.

 

در این صفحه می خوانید

✳️ فیزیوتراپی چیست ؟

اگر مراجعه شود به وبسایت ویکی پدیا ، فیزیوتراپی به این صورت تعریف شده است:

فیزیوتِراپی (به انگلیسی: Physiotherapy) یا فیزیک‌درمانی شیوه‌ای از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی-ماهیچه‌ای-اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر است. در این روش‌ها از ورزش، نور، پرتوهای فرابنفش و فروسرخ، گرما و جریان برق استفاده می‌شود. فیزیوتراپی حیطه‌ای از پزشکی است که هدف آن پیشگیری از بیماری‌ها، درمان، توان‌بخشی، بالا بردن سطح سلامت و بهبود کیفیت زندگی افراد است.

واژهٔ فیزیوتراپی از «فیزیو» (= فیزیولوژیک، جسمانی و طبیعی) و «تِراپی» (= درمان) ساخته شده‌است. در بعضی از منابع، واژهٔ اصلی‌ای که کلمهٔ «فیزیوتراپی» ازآن گرفته شده‌است، physiological therapeutics ذکر شده‌است.

اما به طور کلی رشته فیزیوتراپی از آن دسته از رشته ها است که در کشورهای مختلف جهان در تقسیم بندی های مختلف قرار میگیرد و طیف های مختلفی از درمانها را شامل می شود. که ما در این بخش بیشتر به مفهوم این رشته در کشورهای ایران و روسیه می پردازیم. 

✳️ فیزیوتراپی در روسیه

در روسیه رشته فیزیوتراپی با مفاهیم گسترده ای وجود دارد. یک رشته فیزیوتراپی در روسیه وجود دارد با کدر رشته 49.03.02 که این در واقع رشته کارشناسی فیزیوتراپی است که تعریف آن : فیزوتراپی برای درمان افراد با نارسایی جسمی است برای سازگازی جسمی این افراد و توانبخشی است. طول دوره فیزیوتراپی در دوره کارشناسی 4 سال است. که در ادامه امکان تحصیل در مقطع ارشد در همین رشته با کد رشته 49.04.02 وجود دارد که طول دوره کارشناسی ارشد 2 سال است. 

نکته قابل توجه این است که این رشته معمولا در دانشگاه های ورزش تدریس می شود و بیشتر تکیه بر فیزیوتراپی ورزشی دارد. 

مشاغلی که برای رشته فیزیک درمانی در نظر گرفته شده است در : بیمارستانها ، کلینکی ها، مراکز توانبخشی، باشگاه های ورزشی و آسایشگاه هاست. 

✳️ دوره های تخصص فیزوتراپی

یکی دیگر از انواع رشته های فیزیوتراپی روسیه دوره های تخصص هست . کد رشته این دوره 31.08.50 می باشد. این دوره در دانشگاه هایی مانند دانشگاه پیراگوف مسکو هم ارائه می شود. طول این دوره ها تخصص، که در روسیه اوردیناتوری نامیده می شود دو سال است که دانشجو بعد از گذراندن دوره عمومی پزشکی وارد این دوره می شود. پس پیش نیاز وارد شدن به این دوره گذارندن دوره عمومی پزشکی است. 

دانشگاه دولتی سن پترزبورگ

دانشگاه ملی سن پترزبورگ یکی دیگر از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران است که دوره های اوردیناتوری این رشته در آن ارائه می شود. طول تحصیل در این دانشگاه نیز دو سال می باشد. 

✳️ فیزیوتراپی در روسیه مورد تایید ایران است؟

همانطور که در بالا  اشاره شد دو نوع تحصیل در  این رشته وجود دارد: 

یک رشته فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی و ارشد هست که زیر نظر وزارت علوم روسیه می باشد و بیشتر در دانشگاه های ورزش ارائه می شود و بیشتر در حوزه ورزش فعالیت دارد. 

دو رشته تخصص که زیر نظر وزارت بهداشت روسیه می باشد

اما از آنجایی که ویزیوتراپی در ایران زیر نظر وزارت بهداشت می باشد باید رشته ای را انتخاب کنیم که مورد تایید این وزارت خانه باشد و طبیعتا کارشناسی این رشته مورد تایید ایران نیست

تنها تحصیل به صورت دوره تخصص در این رشته مورد تایید ایران است. و همانطور که اشاره شد دو دانشگاه از دانشگاه های روسیه که در لیست دانشگاه های مورد تایید ایران میباشند این رشته را ارائه می دهند. 

اما نکته مهم این است که تا در حال حاضر (1402) دوره های تخصص روسیه مورد تایید ایران نمی باشد پش عملا:

تحصیل در رشته فیزیوتراپی روسیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیست!

✳️ به چه زبانی در روسیه می شود تحصیل کرد

تا جایی که بررسی انجام شد در مورد دانشگاه های مختلف روسیه تا به امروز دوره فیزیک درمانی چه به صورت کارشناسی و چه به صورت دوره های تخصصی پزشکی تنها به زبان روسی ارائه می شود و امکان تحصیل به زبان انگلیسی در هیچ کدام از دانشگاه های روسیه در این رشته فراهم نیست 

✳️ هزینه تحصیل فیزیوتراپی در روسیه

هزینه تحصیل فیزیوتراپی در روسیه در فیزیوتراپی ورزشی دوره کارشناسی دانشگاه ورزش سن پترزبورگ لسگافتا 270 هزار روبل در سال است. در دانشگاه ورزش مسکو نیز هزینه تحصیل در رشته فیزیوتراپی سالی 265 هزار روبل است.

هزینه تحصیل فیزیوتراپی در روسیه در دوره تخصص فیزیوتراپی پزشکی سالی 343 هزار روبل می باشد. مجدد یاداور می شویم که رشته ویزیوتراپی در روسیه با رشته فیزیوتراپی در ایران متفاوت است. رشته فیزیوتراپی در روسیه به دو رشته فیزیوتراپی ورزشکی و فیزیوتراپی پزشکی تقسیم می شود. رشته فیزیوتراپی ورزشی در روسیه زیر نظر وزارت علوم روسیه است. رشته فیزیوتراپی در روسیه در فیزیوتراپی پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت است اما دوره تخصص محسوب می شود. در نتیجه فیزیوتراپی مورد تایید وزارت بهداشت ایران در روسیه وجود ندارد.

تحصیل پزشکی در روسیه

شرایط تحصیل پزشکی در روسیه 2024

تحصیل پزشکی در روسیه اولین گزینه درخواست مهاجرت تحصیلی به روسیه در بین متقاضیان ایرانی است. هزینه مناسب تحصیل در روسیه ، مورد تایید بودن تعدادی

Read More »

نظر دانشجویان درباره مجموعه روس دانش

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

7 پاسخ

  1. سلام پذیرش دانشگاه سماشکو رشته دندانپزشکی شرط معدل دارد یانه ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام هزینه دندانپزشکی سماشکو ساللنه چند دلار می باشد

  2. سلام، یه سوال فنی، شما اطلاع دارین که تحصیل فیزیوتراپی در کشور هند، دانشگاه مانیپال، مورد تایید وزارت بهداشت ایران هست یا نه؟

    1. سلام. ما فقط در حوزه روسیه فعالیت داریم. فیزیوتراپی روسی میدونم مورد تایید نیست

    2. دانشگاه مانیپال هند برای فیزیوتراپی هزینش سنگین در میاد و ایران پرواز مستقیم به شهر مانیپال نداره، شما سعی کنید برای فیزیوتراپی، کشور ترکیه رو مد نظر قرار بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.